OPEN

Co zrobić z kanapką, która leżała całe wakacje w plecaku?

Plecak należy wyprać w dobrym proszku. Dodaj około 2 litry płynu zapachowego. Lepiej pachnieć jak fabryka kibli, niż stary chleb. Co do kanapki - daj gołębiom. Może przysłużysz się światu i kilka padnie.

ŚMIESZNOSTKI

 

 

 

Plakat - ogólnikową definicję każdy z nas może odszukać np. na Wikipedii ale ja chciałbym przybliżyć wam pojęcie plakatu reklamowego, czym się charakteryzuje, do czego służy oraz jak powinno się go projektować.

Plakat reklamowy to nic innego jak graficzna forma ogłoszenia, reklamy bądź hasła zaprezentowana w artystyczny sposób. Dobry projekt plakatu przede wszystkim powinien być ubrany w nienaganną szatę graficzną poprzedzoną dobrym pomysłem.

Należy dostosować treści graficzne do ogólnie panujących trendów oraz dziedziny na temat do której odnosi się plakat. Nie tylko grafika jest ważna ale także i tekst, należy go umiejętnie dostosować do wzoru jak również treść powinna zawierać istotne informację dla odbiorcy takie jak miejsce wydarzenia, data, godzina i jeżeli jest to plakat informacyjny to powinny się także znaleźć treści przekierowujące np. do strony internetowej w razie potrzeby uzyskania większej ilości informacji.

Zadanie jakie powinien spełniać plakat to dotarcie do jak największej liczby odbiorców poprzez zwrócenie uwagi oraz jasny zapamiętywany przekaz. Chodzi o to aby jak najbardziej zainteresować przechodnia danym produktem lub usługą.

Plakaty to jeden z podstawowych elementów i etapów dobrej kampanii reklamowej. Najczęściej umieszcza się je w miejscach publicznych w bardzo widocznych punktach dlatego właśnie projektując wzór należy wziąć pod uwagę także miejsce ich dystrybucji.

 

  



Nie bez znaczenia jest także materiał oraz jakość wydruku im lepsza jakość tym lepszy efekt wizualny.

Plakaty możemy podzielić poprzez miejsca ekspozycji na kategorie indoor oraz outdoor. Obecnie popularnymi formami plakatów outdoor jest większość nośników reklam zewnętrznych takich jak billboardy, banery, siatki czyli wielkoformatowe grafiki umieszczane przy drogach lub na budynkach, a także citylighty, czyli reklamy podświetlane np. w witrynach na przystankach autobusowych. Natomiast indoor to podstawowa wersja plakatów papierowych przeznaczona dla sklepów, centrów handlowych, biur oraz firm lokalnych.

CIEKAWOSTKA - Plakat zaliczany jest do dziedziny grafiki użytkowej czyli artystycznej ale we współczesnym świecie moim zdaniem podchodzi już pod grafikę komputerową gdyż komputer stał się narzędziem pracy artystów. Jak to określił jeden z artystów Polskich „Plakat jest obrazem do czytania

Wykonanie plakatów reklamowych polecamy zlecić profesjonalnemu grafikowi lub agencji reklamowej. - POLECAMY SIĘ :)



Jarosław Jedynak
graphic designer



 

 



Przychodząc tutaj zapewne szukasz prostej i krótkiej odpowiedzi. Niestety drogi czytelniku muszę Cię rozczarować. Mimo iż piękno tkwi w prostocie, odpowiedź na pytanie czym jest design już taka prosta nie jest. Oczywiście mógłbym posłużyć się gotowymi formułkami z różnych mniej lub bardziej znanych portali, ale taka odpowiedź nie usatysfakcjonuje ani mnie, ani Ciebie. Przechodząc więc do sedna sprawy. Wystarczy wyjść na ulice i już otaczać nas będzie wszechobecny „design”. No dobrze ale jak wygląda ten cały „design”? Ha, ot i całą zagwozdka. Jak odróżnić zwykłą rzecz od rzeczy designerskiej. Wbrew pozorom nie jest to takie trudne i założę się, że odróżnienie ich od siebie nie zajmie Ci więcej niż 10 sekund. To co, chcesz się przekonać jakie to proste? Do dzieła! :)

 

Białe krzesło z czterema nogami. Taki opis pasuje do obu obrazków, a jednak byliśmy w stanie wskazać ten „designerski”. To jest właśnie „design”. Coś co wykracza poza ramy, jakiś rodzaj innowacji, świeżej myśli. Dobrze, ale ja nie mieszkam przy sklepie z krzesłami więc gdzie szukać tego „designu”? Design wszak to nie tylko meble. Budynki w nowoczesnym stylu, kształtach czy rozmiarze mogą być designerskie. Co w przypadku gdy nie otaczają nas piękne designerskie budynki? Ktoś mądry kiedyś powiedział : „Szukajcie a znajdziecie”. W myśl tego „porzekadła” szukamy dalej. Reklama! Plakaty, Loga firm. Tak, to też jest design! Tak jak pisałem, design to temat nie prosty, a przy tym niesamowicie obszerny.


Design może wystąpić w praktycznie każdej dziedzinie. Cofniemy się teraz w czasie o „ładnych parę lat” Leonardo Da Vinci, znany ze swoich nietypowych projektów, wykraczających daleko poza jego epokę. Design? Innowacja? A może jedno i drugie. Gdzie jest ta cienka granica między designem a innowacją i czy nadal jest jakaś granica

Wracamy do naszych czasów. Czy oprócz budynków mogę spotkać się gdzieś z designem? Oczywiście, że tak. Design nas otacza, wręcz krzyczy do nas „podziwiaj mnie”. Co jeśli my jednak nie słyszymy tych „krzyków”? Zerknijmy na chwilę do świata motoryzacji. W telewizji czy internecie możemy znaleźć masę wystaw z designerskimi samochodami, zaprojektowanymi przez najlepszych projektantów.



Designu możemy szukać również w świecie mody. Kojarzysz zapewne modelki czy modeli w tych dziwnych kreacjach. Zastanawiasz się wtedy „ I niby gdzie ja miałbym wyjść w tym kartonie na plecach?”. Fashion Design, bo tak nazywa się ten „dział” designu, rządzi się swoimi prawami. Tak jak ktoś interesujący się motoryzacją potrafi odnaleźć się w tym klimacie i zrozumieć panujące trendy, tak ktoś interesujący się modą zrozumie Fashion Design.

Temat designu zalicza się do tzw. grupy „Temat rzeka”. Nie można jednym słowem określić czym jest design natomiast piękno designerskie możemy podziwiać codziennie. Wystarczy się dobrze rozejrzeć.

Do Zobaczenia wkrótce.

Artur Maku Makowski
manager ds. reklamy

Jak dobrze zaprojektować logo?

Logo to nie tylko obrazek lub nazwa własna. Projektowanie loga to złożony proces, wymagający czasochłonnego przygotowania. Konstruując poprawnie logo, musimy pamiętać o jakości, schludności, proporcjach, doborze kolorów oraz do czego logo będzie przeznaczone. Nie jest to łatwy proces, dlatego postaram się wam przybliżyć jak projektuje się logotyp i na co powinniśmy zwrócić uwagę przy tworzeniu naszych grafik.

Przygotowania

Pierwszy etap to zebranie wszystkich myśli i zapoznanie się z marką dla której będziemy tworzyć logo. Powinniśmy skupić się na wytycznych, które przekazał nam klient, a także pamiętać o kryteriach oraz obecnie przyjętych normach, modzie i tym co jest popularne. Dobrym pomysłem jest wykonaniem szkiców i rysunków pomocniczych, które pomogą nam w znalezieniu pomysłu. Nie potrzeba dużego talentu plastycznego, chodzi o szybkie i konkretne zilustrowanie naszych koncepcji i wybranie najlepszej. Jeśli w głowie mamy kompletną pustkę, warto jest też zrobić mały research i zainspirowanie się pracami innych twórców. Pamiętajmy o cienkiej granicy pomiędzy inspiracją, a kopiowaniem i o tym by nie zapożyczać zbyt wielu cudzych pomysłów, a jedynie znaleźć trop do własnych koncepcji.

Projektowanie

 

Opisując proces tworzenia loga, posłużę się przykładowym logotypem. Wybrałem prostą markę - salon kosmetyczny MW. Nazwa nie sugeruje nam zbyt wiele, nie można przełożyć firmowych fraz na grafikę, która się z nimi skojarzy. Na sam początek rzucają nam się litery "M" oraz "W". Dodatkowo dostaliśmy od klienta prośbę o eleganckie i modne logo. Postawiłem na typografię, skupiając projekt głównie na literach MW.
Podczas tworzenia starałem się wpisać miedzy siebie oba kształty, połączyć je ze sobą i poprzycinać oraz wykadrować w ciekawy sposób. Zadbałem o jednakowy kąt ścięcia obiektów, proporcje, równe odległości przerw między literami tak by całość była jak najbardziej spójna i estetyczna. Nie zapominajmy o eksperymentowaniu, tworzeniu kilku wersji naszego projektu by później wybrać to jedno najlepsze.
W czasie projektowania dobrym pomysłem jest konsultowanie się z kolegami po fachu. Opinia innych jest przydatna, a oczywiste dla nas elementy projektu przez innych mogą być odbierane w zupełnie inny sposób.
Następnie znalazłem odpowiednią czcionkę. Font powinien różnić się od liter, które są głównym logotypem. Zapobiegnie to monotonii, a urozmaici nasz projekt w dobrym kierunku. W tym przypadku do pogrubionego znaku MW dobrałem cienki font. Pamiętajmy by poświęcić trochę więcej czasu na znalezienie odpowiedniej czcionki. Zły dobór może zniszczyć cały projekt.
Na koniec powinniśmy opracować kolorystykę. Kiedy moje logo wygląda zadowalająco w czerni szukam do niego rozwiązań z innymi barwami. Nie możemy zapomnieć o białej i czarnej wersji kolorystycznej na różne tła. Do naszego logo zdecydowałem się na mocną magente. Kolor ten nie dość że idealnie kontrastuje z czernią i bielą, dodatkowo nawiązuje kobiecością do salonu kosmetycznego.

Efekt końcowy

Nasze logo jest już gotowe. Mile widziana będzie profesjonalna prezentacja dla klienta. Dobrym przykładem jest wizualizacja na produkcie do którego logo będzie stosowane. Mogą być to zdjęcia wizytówek, wizualizacja folderu, pudełka, kasetonu, itp. W naszym przypadku logo wyląduje na szyldzie.

 

Patryk Krupa
graphic designer



DIZAJNOWO

SKONTAKTUJ SIE Z NAMI / DOJEŻDŻAMY DO KLIENTA